حياة : سيف ممكن طلب بليز.
سيف : اؤمري خير ياروحي.
حياة : أنت آخر مرة وعدتني بأني أسوق العربيه. ممكن اسوقها دلوقتي واحنا راجعين.
سيف : ايوه يا حبيبتي بس أنتي تعبانه وكمان قولتي واحنا نازلين في الاسانسير إن عندك مغص، يعني ممكن تتعبي اكتر من السواقه.
حياة : بترجي بليييز بقى انا كويسه جدا والله انتوا ليه قلقانين قوي كده. هى دي أول ولاده ليا. منا خلفت هاجر روح قلبي وقلبك وانا كويسه أهو. بليز بقى وافق بليييز.
سيف : هز راسه باستسلام وقال.. أمري لله بضعف يابت قدامك..اتفضلي المفتاح اهو وربنا يستر.
حياة : بجنون باسته من خدو وقالت. ربنا مايحرمنيش منك أبدا ياسيفو ياحبيبي.
سيف بضحكه. يابنت اللذين مجنونه والله. يلا بقى اركبي وسوقي ع مهلك.
فتح ليها باب العربيه وساعدها تركب. ولف ركب جمبها. وحياة شغلت العربيه وساقت. وبعد شويه حست بوجع في ضهرها.
سيف : مالك ياحياتي.
حياة : بألم مش عارفه ياسيف ضهري شد عليا. ممكن يكون من تركيزى في السواقه.
سيف : بقلق. طيب اركني على جمب هنا وانا هسوق.
حياة : برفض لأ لأ السواقه وحشاني قوي. واتألمت اكتر وداست بنزين غصب عنها. وزادت السرعه.
سيف : فتح عينيه بصدمه. وقال. ينهار مش باين. هنموووت كلنا. اووووقفي يابنت المجانييييبن.
حياة : بتتألم. آااااااه مش قادرة يا ســـييييف الحقنااااااي .
سيف : مسك دريكسيون العربيه وبيحركها معاها وقال بصوت عالى..
اشهد ان لا اله الا الله واشهد أن محمداً رسول الله.
حياة : داست بنزين أكتر وبيتفادوا العربيات وقالت بصريخ..
أنت بتتشااااااهد ليييييه. إحنا هنموووووت ولا ايييييه؟
سيف : شاف عربيه قدامه. وشهق ولف الدريكسيون بسرعه وتفاداها وقال بزعيق. مش انتي نبرتي في أمها. يبقى هنموووووت..
حياة : بصريخ. الحقنااااااااي ياسيييييف شكلي بووووولد. أنا عايزه باااااابي.
سيف : بصوت عالى.
في القرررررافه. ابوكي وابويا والعيله هتجيلنا في القرررااااافه يابنت سليم بدر الدين.
حياة سابت الدريكسيون ومسكت بطنها وبتصرخ.
سيف : فتح عينيه بصدمه. وقال. بتعمللللللي اايييييه. دوووووسي فراااااامل يخربيييييتك هنموووووت.
حياة : بصريخ وزعل. لاااااااااا انا عندي أهون عليا إني أموت ولا أنت تزعقلي ياسيييييف. أنا مش هدخل بيتك تاااااني. أنا هرووووح عند ابوياااااااا.. آاااااااااااه
سيف : بزعيق. وحياة أمك هو ده وقت زعل. بقولك دوووووسي فراااااامل يا اما شيلي رجلك دي خليني اوقف العربببيه.
وبعد محاولات وقف العربيه ونزل بسرعه وساق هو وطلع بيها ع المستشفي..
سيف : بقلق ها يادكتوره طمنيني حياة بتولد مش كده؟
الدكتوره : هزت راسها اطمن يا باشمهندس. مدام حياة لسه قدامها أسبوع واكتر ع الولاده. وأنا قولتلك قبل كدا الكلام ده.
سيف : بتعجب. طيب اومال ايه اللي بيحصل ليها ده؟ ولا ده مش طلق زي ما بتقول؟ دي تالت مرة تحصل واجري بيها ع المستشفي.
الدكتوره : لأ طبعاً ده طلق. بس طلق كاذب بيجلها نفس الإحساس بالألم كأنها بتولد بجد. بس اطمن أنا فهمتها كل حاجه وإن شاء الله تكون بخير.
سيف : مسح وشه وقال. متشكر جدا يادكتوره.
الدكتوره : أبتسمت. العفو على ايه؟ ألف سلامة عليها. بعد أذنك.
سيف : رايح الاوضه. والممرضه خارجه. وقال ليها. لو سمحتي هى كويسه.
الممرضه : ابتسمت. ايوه حضرتك المحلول يخلص وتقدر تاخدها في أي وقت.
سيف : متشكر جدا.
الممرضه : العفو حضرتك.
سيف : دخل ليها.
حياة : مسحت دموعها وقالت بعند..
أسمع بقى والله كان طلق بجد أنا مش بمثل عليك.
سيف : شدها لحضنه وفضل ساكت.
حياة : غمضت عيونها واتنهدت ورفعت أيديها على ضهرو وقالت.
أسفه.
سيف : بتنهيدة. خوفت عليكي قوي ياحياة.
حياة ؛ بدموع. وانا كمان خوفت قوي عليك يا سيف وخوفت اني مشوفش هاجر تاني.
سيف : مسح دموعها وقال. لازم تعقلي وتبطلي جنان.
حياة : ابتسمت وقالت. بس انا مش مجنونه. أنا بحبك وبس.
سيف : بضحكه. دي تالت مرة تعمليها فيا.
حياة : بضحكه. طيب أنا أعمل إيه؟ ماهو إبنك اللي مجنون وبيعمل فينا مقالب زي بابا خالد.
سيف : بضحكه. صدقي صح. عيل مش سالك. بس مسيري اربيه.
حياة : مسكت ايديه واتخنقت بالعياط وقالت. بجد خوفت قوي عليك ياسيف. أنا مقدرش اعيش من غيرك.
سيف : بنت بدر الدين بقت متواضعه ايه اللي حصل فيكي يا بلد.
حياة : حبيتك. غصب عني عشقتك. وده كفيل أنه يغير اي شخص.
سيف. بغمزه. منا مش سهل بردو. أنا اخدتك من بوق الأسد. انتي ليا يابت وطول العمر هتفضلي ليا انا وبس.
حياة : بضحكه. حبيبي ياسيفو.
سيف. عيون وقلب سيفو.
بقلم /مريم نصار
فيلا الديزل.
آرين : دخلت الجناح وبتنفخ وقالت.. اووووف الحمدلله اخيرا ناموا.
آدم مراد : خارج من الحمام. وبينشف شعرو. وقال. إيه ده نامو ازاي بسرعه كده؟
آرين : بصتله بشرز وقالت. بسرعه؟ حرام عليك دانا بقالي اكتر من ساعه بنيم فيهم.
آدم مراد : شدها لحضنه وقال.
وناموا إزاي بقى؟
آرين : بدقة قلب وضحكه.
فضلت احكيلهم عن باباهم البطل واللي هيعملوا ليهم بكره في العيد.
آدم مراد : باس أنفها وقال.
وايه اللي انا هعمله ليهم؟
آرين : بصت للسقف وابتسمت وبصت ليه وقالت بعشق.
هتاخدنا كلنا نصلي العيد. وبعد كده تشتري بلالين كتير زي كل عيد لينا. وتشتري لعب كتيره لكنزي وكيان وفهد وأطفال العيله..و تدينا العيديه مرتين. مرة مع العيله والمرة التانيه بعد ما نرجع ع بيتنا لوحدنا.
وبليل خالص نقعد كلنا هنا مع بعض قدام التي ڤي ونتفرج على مسرحيه واحنا بناكل حلويات العيد. وأنا اكون قاعده ف حضنك وكنزي وكيان وفهد ف حضننا. ومتدفين فيك يا آدم.
آدم مراد : أبتسم. ورجع خصلة شعر ورا ودنها وقال.
كل سنه وانتي ضيي، كل سنه وانتي نور عتمة حياتي. كل يوم وانتي في حضني. كل دقيقه وانتي قدامي. كل ثانيه وانتي في قلبي.
آرين : قلبها دق بقوه وحطت راسها ف حضنه وقالت.
كل ثانيه وانت سندي وقوتي.
وجاء يوم العيد ..
الكل صاحي من الفجر يجهز نفسه ويكبر تكبيرات العيد..
والامبراطور اخد عيله العدوي وكان معاه عيله عزيز . والسيوفي . والصاوي . وكلهم راحو. على المسجد . وصلو صلاه العيد .. وكبرو تكبيرات العيد ..وصلوا كلهم مع بعض ..والكل سلم على بعض بعد الصلاه .. والتهاني والاحتفالات في شوارع مصر ليها طعم تاني .. وكل حبيب سلم على حبيبته . وقالها كل سنه وانتي طيبه.
. ومحمد .. اول واحد راح واشترى كام بالون كبير ل جنى ويزن ويامن ومحمد وراتيل أحفاده وباقي أطفال العيله…
.والكل . بدء . يقلده .ومراد وفهد وزين وزياد وفارس ويوسف ومالك كمان اشتروا لاحفادهم ..
. اما الديزل اشتري لكل الأطفال و آرين وتالين وميرو.
وتيم كمان جاب لميرو وتمارا و آرين.
وكل زوج اشترى لزوجته واخته. وكان إحتفال مبهج وجميل.
وكل واحد روح على بيته علشان منتظر جاره يدخل يسلم عليه ..وكمان هو هيروح يسلم على جارو.
والامبراطور أخد العيله كلها على مملكته.وبيتر أول واحد اتصل على آدم و هناه بالمناسبه الجميله دي.
بقلم/مريم نصار.
أما في مملكة العدوي
.
زينب والشغالين جهزوا الجنينه وزينوها زي كل سنة.
جوه الفيلا في الليفنج والصالون.
الامبراطور قاعد وجمبه طارق وأشرف وجاسر.
والستات قصادهم. والشباب والبنات في منهم إللي قاعد ومنهم اللي واقف ورا كبار العيله.
وعلى التربيزه موجود أكتر من سبت من كل عيله ومتزين بالورد وجواه أكياس العيديه لكل الأحفاد.
آيان واقف قصاد الامبراطور ووراه كل الأحفاد من الولاد.
وجنى واقفه جمبه ووراها كل الأحفاد من البنات.
مراد : قال.
ـ يلا ياشباب سلموا على الامبراطور وكل واحد يقوله كل سنه وانت منورنا يا امبراطور. وجدو طارق وباقي العيله يلا وخدوا العيديه بالدور.
آيان : سلم ع آدم وباس على أيدو وقال. كل سنه وحضرتك طيب يابابا جدو.
آدم : أبتسم وربت على أيدو.
ـ وأنت طيب يا حفيدي الصغير.
بعد كده يزن ويامن ومحمد وعمر وطارق وحمزه ومحمود وصقر ومراد وانس وكل الأحفاد لحد آخر طفل وهو فهد العدوي.
وبعد كده. جنى سلمت على آدم وباست على أيدو وقالت. كل سنه وحضرتك طيب ياجدو.
آدم : بضحكه صافيه. وانتي طيبه يا برنسيسه جنى.
وبعد كده كنزي وكيان ولورين وراتيل وحور لحد آخر طفله وهى جنات السيوفي.
بعد كده سلموا على طارق وجاسر و أشرف ومحمد ومراد وفهد وزين وزياد وفارس وادم و آركان. واسر وياسين وسفيان وچواد. ومريم ورنا وملك وهنا ونور وفريحه ورينو ومليكه لحد تالين.
وبعدها كل الأطفال بنفسهم بياخدوا العيديه وكانت فكرة جديده وجميله واللي يلاقي إسم التاني ينده عليه ويقدمه.
وكان آيان بيدور على اسم جنى. وجنى شافت اسم آيان ومسكت الكيس وقالت بحماس وفرحة.
آيان آيان دي عيديتك من بابا جدو محمد اتفضل.
آيان اخدها منها وقدم ليها أربع أكياس وقال. ودول من بابا آدم وبابا طارق وخالو مراد وخالو زين.
جنى : ضحكت بانبهار واخدتهم واتنططت بفرحه وشاورت لجدها محمد أنها اخدت كتير.
يزن : خدي ياكنزي دي عيدية عمو ياسين.
كنزي : بفرحه واو شكرا جدا خالص ي يزن.
يامن : كيان كيان امسكي دي عيدية عمو كريم أسمك أهو كيان العدوي.
كيان : بفرحه. واو شكله حلو قوي ي يامن ميرسي كتير قوي خالص.
وكل طفل بيساعد غيرو في الوصول لهديته.
فهد العدوي : بزهق يووووه وسعوا فين فلووووس.
الكل ضحك.
تالين جت وشالته وقالت:
عايز إيه ياروح عمتو.
فهد العدوي. شاور على السبت وقال. عايز دي فلووس.
تالين : بضحكه. بس كده حاضر. وندهت ع مراد أبنها وقالت.
مراد ياحبيبي دور ع عيدية فهد إبن خالك لو سمحت.
مراد الجوهري : حاضر يا امي لحظه واحدة.
تالين : باست فهد وقالت. مراد أخوك هيجبلك كل حاجه أنت عايزها.
فهد العدوي : باسها من بقها وقال. بحبك عمتوووو.
تالين : بضحكه. ياروح قلبي أنت. كل عام وانت بخير ياقلب عمتو.
فهد العدوي : ببراءه. وانتي طيبه.
مراد الجوهري. اتفضلي يا امي كل الأكياس دي بإسم فهد إبن خالو.
تالين : تسلم ايدك يقلب ماما.
آيان يلا كلنا اخدنا العيديه تعالوا نلعب بالرشاشات في الجنينه.
كل الأطفال فرحوا وجريوا مع آيان على الجنينه.
العيله كلها خرجت في الجنينه واتجمعت مع بعض..
رنا : كل سنه وانتي طيبه يا مريوم والسنه الجايه إن شاء الله تكوني على جبل عرفات.
مريم : أبتسمت وأنتي طيبه يا حبيبتي وإن شاء الله سويا.انا وانتي وكل مشتاق يارب.
ملك : تصدقوا بالله.
كلهم لا اله الا الله.
ملك : إني مبحسش بفرحة العيد غير وانا هنا ف بيتك يا آدم ياخويا. ديما مجمعنا في الفرح.
الكل صدق على كلامها.
آدم : أبتسم. والعيد فرحته الكبيرة في لمتنا دي يا ملك. من غير اللمه مش هنحس بفرحة العيد.
مريم : بتنهيدة من يوم الزفت الانترنت ده مدخل مصر واكتر الناس اكتفت بيه حتى في فرحتهم بيكتفوا بيه.
هنا : عندك حق والله يامريم. عندي جارتي ولادها مطلعين عينيها. حابسين نفسهم ليل نهار على النت ده.
سفيان : تسمحولي أقول العيب مش في الشباب وبس. هما طبعاً عليهم لوم. لكن اللوم الأكبر ع الأهل. سايبين ولادهم يكبروا على الإنترنت. وكل زوج وزوجه بيشتري راحته في سكوت الطفل يقوم ممسكه التليفون علشان يسكت. واكتر الأوقات الأهل بتقضى وقتها على الانترنت مبقوش فاضيين للاهتمام بشؤن ولادهم ودي كارثه. هتطلع جيل جديد ناسي كل القيم والمبادئ اللي إحنا اتربينا عليها.
حتى دلوقتي تلاقي الشاب والبنت معندهمش علم بالأصول والعرف ولا صلة الرحم.
رعد : خلاص ياسفيان يبني على الدنيا السلام.
زين : إلا من رحم ربي ياسفيان. زي ما في جزء مهمل في جزء مهتم بادق التفاصيل.
سفيان : طبعآ ياعمي كلام حضرتك صح. لكن هما اقليه قليله. أنا بتمنى أننا كلنا نفوق وترجع ايامنا لأيام زمان. زمن الأمن والأمان وصلة الأرحام والصلاه والصدقه والعفو والصفح. صدقني هننشأ جيل يستحيل أنه يتزعزع لأي عاصفه حتى لو كانت شديدة هيفضل ثابت.
مصطفى : كلام جميل ويحترم وكل حاجه. بس مش هنفطر؟ ولا هنقضيها ترمس وكحك؟
الكل ضحك.
مريم عزيز : هزت راسها وقالت. مش عارفه أنا احترت فيك يبني والله.
چود : من بين أسنانها صبرني يارب.
مريم : بضحكه صافيه. الله. ماتسيبيه يامريم انتي وچود. طيب بالله إن اللمه متمكلش من غير حفيدي مصطفى.
الشباب صفرت.والبنات ضحكت.
مصطفى : بكبرياء. يسلام. يسلااام. أقسم بالله إنك ستو أنا.
الكل ضحك.
فريحه : البنات بتجهز الفطار يامصطفى خمس دقايق وكلنا هنفطر ياحبيبي.
مراد : بغيره. حبيبك في قسيمة الجواز يافريحه. وعيدك مبارك ياحبيبتي واتلمي ها..!
الكل ضحك.
فريحه : ضحكت من قلبها. وقالت. مش قصدي والله يامراد.
مراد : بتوعد. أنا بقى هخليكي تاخدي بالك بعد كده.
رينو : لفهد. بضحكه. فريحه هتتعلق انهردا.
فهد : سيبك منهم. المهم إنك مغطيه على الكل بجمالك يانجمتي.
رينو : ضحكت وبصت حواليها وقالت بحرج. كل سنه وانت طيب يا فهد.
فهد : وانتي في قلب فهد.
آدم مراد : باصص على بناته وهى بتلعب.
آرين : أبتسمت وقالت. اللي واخد عقلك.
آدم مراد : كنزي وكياني وقبلهم آريني مين يعني واخد عقلي غيركم.
آرين : حبيبي أنا. طيب متخليك معانا بقى وسيب البنات بتلعب مع بعض.
آدم مراد : هز راسه وقال. أنا معاكم ومركز قوي..متشغليش بالك أنتي.
آرين : بمرح. طيب مش هتقولي بقى أنت مخبي العيديه بتاعتي فين؟
آدم مراد : شبك كف أيدو ف أيدها وباس عليها وقال. فوق لما نطلع هقدمهالك.
آرين : بسعادة آدم إحنا مش هنروح على بيتنا؟
آدم مراد : أبتسم وقال. طيب محنا قدام بيتنا أهو.
ارين : هزت راسها. نو نو نو أنا قصدي ع بيتنا التاني. بيت المزرعه.
آدم مراد : طبعآ ياروحي. بعد أسبوع هنروح نقضي هناك الاجازه كلها أنا وانتي وولادي.
آرين : بهمس. بموت فيك يا آدم.
آدم مراد : وأنا بحبك قوي ياضي آدم.
آريان : كل سنه وانتي طيبه ياتيما.
تمارا : وأنت طيب يا حبيبي.
آريان : شوفتي راتيل بتجري ورا هاندا ازاي.؟ تحسي إن راتيل هتاكلها.ههههههه
تمارا : بضحكه. بالعكس دي راتيل بتجري وراها علشان تديها العصير بتاعها. راتيل حنينه جدا.
آريان : بفخر. طبعاً ماهى بنتك ومنك أكيد هى نسخه منك ياتيما.
صوت من وراهم.
السلام عليكم ورحمة الله. كل سنه وانتم طيبين جميعاً وعيد سعيد عليكم.
مراد : أهلا أهلا سليم باشا مالسه بدري ياعم الحج.
دخل سليم وسلم ع مراد وقال.
والله البلد زحمه خالص يامراد باشا اوعوا بس تكونوا فطرتوا من غيرنا..
مراد : ودي تيجي بردو؟ إحنا معذبينهم هنا ع ما أنت تيجي.
سليم : قرب من الإمبراطور وسلم عليه وقال.
كل سنه وحضرتك طيب.
آدم : ربت على كتفه وقال. وأنت طيب يا سليم يبني.
خالد : كل سنه وانت طيب ومتربع في قلوبنا يامبراطور.
آدم : بضحكه. وأنت طيب ياخالد يبني. عيد سعيد عليكم.
فتون ؛ بضحكه كل سنه وحضرتك طيبه ياماما مريم.
مريم : بترحاب. يا اهلا وسهلا بيكي يافتون يابنتي. وانتي طيبه وبخير. تعالى اقعدي استريحي.
فتون : اسلم بس على العيله الجميله دي واجي اقعد جمبك.
حنين : كل سنه وحضرتك طيبه ياماما رنا.
رنا : وانتي طيبه ياحنين ياحبيبتى. وبعوده الأيام.
حياة : كل سنه وانتي طيبه ياطنط ريتال.
ريتال : وانتي طيبه ياحياة ياحبيبتي. وربنا يقومك بالسلامه إن شاء الله.
جنى : عيدك مبارك يادكتور نور.
نور : عيدك مبارك ياجنى ياحبيبتي. نورتو البيت والدنيا كلها.
كارما : هاتي هاجر ياحياة تلعب مع البنات.
حياة : تروحي تلعبي ياهاجر.
مريم : مش قبل ما تاخد عيديتها زي اخواتها هى وعدي إسم الله عليهم.
فتون : ودي كمان عيدية الأطفال. وعملنا الفكرة بتاعة حضرتك ياماما. وبجد فكرة جميلة قوي.
مريم : تعيشي يافتون ياحبيبتى. وانتي كمان عيديتك جوه أنتي وحنين وجنى وحياة.
فتون : بضحكه. ياماما أنا كبرت ع العيديه.
مريم : بضحكه. شوفتي نور بنتي اهي. ولسه بتطلب.من باباها العيديه. وانتي زي نور ورينو متفرقيش عنهم أبدا.
حنين : ربنا مايحرمنيش منك أبدا ياماما.
آدم : طيب ياجماعه ايه مش هنفطر بقى؟
فريحه : حالا يابابا.
بعد شوية من الترحاب وتقديم العيديات والفرحه بتكبر أكتر مع أجمل عيله.
زينب والشغالين جهزوا الفطار وكان فطار اسطوري وكأنه لفرح. أو ف ساحه كبيرة. والشباب لوحدهم والبنات لوحدهم والأطفال مش مهتمه بالاكل عايزين يلعبوا وبس.
وبعد الفطار صلوا الضهر وقعدوا يتكلموا ويضحكوا من قلبهم على زكريات الماضي. لحد وقت الغدا. وكانت مشاوي. والشباب كانت مكلفه بالشوي وكان وقت ممتع جدا.
وطارق ومراد وتيفا وخالد واخدين القاعده لحسابهم من خفة دم وهزار بينهم.
جنى عزيز : جريت عند آيان وقالت. آيان فين الهديه بتاعتي؟
آيان : جري وقال تعالي معايا.
جنى : راحت معاه.
آيان : وقف قدام باب الفيلا الداخلي وقال. استني هنا متجيش ورايا.
جنى : هزت راسها اوكي بس متتأخرش.
آيان : دخل بسرعه وطلع اوضة رينو.
تيم : ايه ياجنى ياحبيبتي واقفه هنا ليه؟
جنى : ببراءه. أصل ايان قالي أنه جابلي هديه يابابي. وقالي اقفي هنا متجيش ورايا.
تيم : كشر عينيه وقال هديه؟
ولمح آيان نازل بسرعه وشايل صندوق.
تيم : طيب ياحبيبتى انا نسيت حاجه وهروح اجيبها. واتحرك خطوتين وعمل نفسه بيتكلم ع الفون وعايز يشوف آيان هيقول إيه. وايه الهديه ف السن ده.
آيان : نزل وشايل بوكس وحطه في الأرض قدام جنى وقال اهى الهديه بتاعتك.
جنى : فتحت باب الصندوق. وصرخت بفرحه وقالت. وااااو قطتي. دي ليا أنا.
آيان : ايوه أنا عارف إنك بتحبي القطط وكان نفسك في قطه وعمو تيم قال لما تكبري شوية. أنا طلبتها من عمتو فريحه. وحوشت مصروفي واشترتها ليكي. ومعاها الاكل بتاعها.
جنى : طلعت القطه من الصندوق وكانت قطه شيرازي بيضه وعيونها ملونه. وفرحت جدا جدا بيها وقالت. قطتي دي جميله قوووي يا آيان ميرسي خالص.
آيان : لو نفسك في حاجه تاني قوليلي وانا هحوش مصروفي واجبهالك. أنا راجل وأقدر اجيب أي حاجه.
جنى : اتنطتت بفرحه وقالت. أنا هروح اوريها لبابا جدو. بس الأول اسميها ايه يا آيان.
آيان : مش عارف دي من دلوقتي قطتك سميها برحتك أنتي.
جنى : بتفكير. اسميها أي اسميها ايه؟ وشهقت بفرحه وقالت. ايوه هسميها نوري زي ما بابا جدو بيقول لماما نوري. ميرسي كتير آيان.
وجريت جنى مبسوطه جدا بقطتها الجديده والكل انتبه ليها ولفرحتها الكبيره. وإسم القطه اللي بهر الكل بتفكير جنى من حبها في جدها.
تيم واقف وكان متابع الحوار ومش عارف ياخد رد فعل. رغم أنه مبسوط بأن بنته مميزه لأحدهم.
بقلم / مريم نصار
بعد شويه.
سليم ماشي مع الإمبراطور وقال.
اممم كده تمام ياسليم. خليك ع نفس المعاد أسبوع حلو قوي.وهيكون افتتاح مميز جدا.
سليم : بحيره. والله ياباشا نفسي الاسبوع يعدي بسرعه. سيادتك مش عارف قد ايه فتون شاكه فيا إني مخبي عليها حاجه مهمه.
آدم : أبتسم. طيب وانت مش عايز تقولها ليه؟
سليم : أبتسم وقال. أنا من طبعي بحب المفأجات. يعني ناوي إن شاء الله اخدها يوم الإفتتاح.
آدم : بتفهم. فكرة جميلة بردو. بس خلي بالك متضمنش رد الفعل ها.؟
سليم : بضحكه. لأ فتون الحمدلله عاقله. بس سؤالي لحضرتك هل اميرة المملكة عرفت بمفاجأة حضرتك ولا أنت كمان بتحب المفاجآت.
آدم : وقف وبص على اميرته وقال.
لأ أنا بحب افاجيء اميرتي بطريقتي الخاصة. وضحك وكمل. أنا ملاحظ إنك ديما تقول أميرة المملكة.
سليم : بضحكه. سامحني حضرتك. أصل فتون مالهاش سيرة غير أميرة المملكة. وبصراحه من كتر ما هى بتقول كده أنا كمان بقيت بتكلم زيها. اتمنى أني مكونش تجاوزت حدودي.
آدم : بصله وقال بهدوء. أبدا انت قولت الحقيقه.
خالد : نفخ وقال. يوووه الواحد خرمان أنا اتخنقت.
مراد : ببرود. معلش أمسك نفسك شويه. حاول ياخالد أنت اقوى من المخدرات.
الشباب ضحكوا.
خالد : هيهيهي عسل نحل شربات مكرر ياناس. اووف ياعم اتصرف بقى عايز أشرب سجاره في اليوم ده.
زين : لا حول ولاقوة إلا بالله. شوفتوا ياشباب. وده مثال حي على إن التدخين مذهب ومدمر للعقل.
مراد : اه بيهطل الإنسان.
خالد : بص ل فهد وقال. هو ليه ظلم الإنسان لاخيه الإنسان؟ ها ليه؟
فهد : معلش ياخالد خليها عليك.
خالد : بضجر. هو إحنا مش ف عيد. يعني محروم تلاتين يوم وكمان مش عارف اولع انهردا سجاره واحده من ساعة ما جيت.
فهد : بزهق. بقولك ايه متقرفناش بحوار السجاير ده معاك. وبعدين خليهم واحد وتلاتين يوم. مجتش يعني من انهردا.
خالد : بغيظ. مش قاادر.
فهد : مط شفايفه وقال أمم. خلاص روح قدام الامبراطور وقوله ولع لي..
الكل ضحك من قلبه.
خالد : ماااااشي يافهد مااااشي. أنتوا أصحاب أنتوا.
مراد : ههههههههه كان بيقول ل سليم ديما. طلقني لو مش عاجبك طلقني.
رينو : بضحكه. ايه ياشيف بوراك عامله ايه؟
رودي : بكبرياء. جرا إيه يامدام؟ اتكلمي بأسلوب احسن من كده مع شيف نصرت.
رينو : ضحكت. وقالت شيف نصرت كمان.. لأ دانتي حالتك صعبه. بس بجد العيله هلكت ضحك وبابا طارق بيحكي. أنا قولت البت رودي هتعيط دلوقتي. لكن أنا عارفة إنك متصالحه مع نفسك ومش هتعيطي.
رودي : أممم تقدري تقولي اني جبله مبحسش عادي جدا. وطاروق ده الحته اللي في الشمال. دانا لازم اعمله القراقيش.
رينو : ضحكت وقالت. لأ بالله عليكي مش عايزين حرب أهلية.
رودي : بمزاح. ولو ولو لايمكن أسكت أبدا.
ياسين. ايه ياهمستي.
همس : ايه ياسيادة الرائد ياسو مطنشني ليه؟
ياسين : بضحكه. وانا اقدر بردو. لا عاش ولا كان إللي يطنشك ياروحي.
همس : طيب أنا عايزه العيديه بتاعتي.
ياسين : بغمزه. لما نرجع بيتنا هتلاقيها في درج مكتبك. أحلا وأجمل عيديه لهمسة حياتي.
بعد كده الكل اتغدا وقضوا وقت مبهج وجميل جدا. وجه الليل والكل استأذن ومشي وهما مبسوطين.
بقلم / مريم نصار.
عند سليم.
فتون : بردو مش هتقولي ياسليم.
سليم : خدي بس العيديه وريحيني.
فتون : بزعل. لأ مش هاخد حاجه. علشان أنا حاسه إنك مخبي عليا حاجه كبيره ومهمه.
سليم : باس كف أيدها وقال.
أنا فعلاً مخبي عنك حاجه. بس لو بتثقي فيا اصبري عليا سبع ايام بلاياليهم بس. علشان خاطر سليم عندك..
فتون : أبتسمت وقالت. أنا بثق فيك بعمري كله. وكان نفسي تقولي بس خلاص اللي تشوفه ياسليم.
سليم : أبتسم وقال كلامك ده هيخليني أرجع ف كلامي. خدي العيديه الأول.
فتون : اخدتها وقالت. كل سنه وانت معايا ياحبيبي.
سليم : باس جبينها. وانتي معايا يامفتاح السعاده. ثواني خليكي معايا.
وراح فتح الدرج وطلع ملف وقال امسكي دي العيديه اللي بجد وكانت مفاجأة ليكي بعد أسبوع. لكن فرحتك عندي هى الأهم.
فتون : بعدم فهم مسكت الملف وفتحته..وفتحت عينيها بانبهار وشهقت بفرحه أكبر من أي وقت وقالت. سليييييم مش معقووول..
بقلم / مريم نصار.
عند سفيان.
سفيان : شايل روضه بين ايديه وبينيمها وتالين بتحكي قصة لمراد علشان ينام.
بعد شويه.
تالين : أخيرا الحمد لله ناموا.
سفيان : تعالى. ومسكها من ايدها واخدها على الجناج.
تالين : بضحكه. ايه بس ياحبيبي قولي ف ايه؟
سفيان : ضمها لحضنه وشالها ولف بيها وقال.
كل سنة وانتي روحي.
تالين : بسعاده حضنته وقالت. كل ثانيه وانت ف روحي مش روحي وبس.
سفيان. : أنا اخدتك في حضني علشان المفروض ده كان يحصل بعد صلاة العيد. بس انا عارف إنك هتتكسفي في وجود العيله.
تالين : بحرج. طبعآ هتكسف. مايصحش علشان العيله.
سفيان ؛ مسك وشها بأيديه وقال. أنا لو عليا احضنك قدام العالم كله. انتي مراتي حلالي دنيتي انتي جنتي الحلوه يا تالي.
تالين : مسكت أيدو وقالت. وأنت حبيبي وحياتي وروحي وكل حاجه جميله ف الدنيا هى أنت ياسفيان..
سفيان : رجع خصلة شعر ورا ودنها. وباس جبينها. وطلع علبه قطيفه من جيبه وقال.
كل سنه وانتي عيدي.
تالين : فتحت العلبه. وأبتسمت وكانت العيديه وسلسله فيها صورة مراد وروضه. وقالت بسعاده.
كل سنه وانت فيها يا سفياني.
عند تيم.
ميرو : خارجه من عند ولادها و بتقفل الباب..
تيم : شاور ليها وقال بهمس. ناموا؟
ميرو : هزت راسها أيوه ياحبيبي ناموا من التعب لعب طول اليوم. وأنت نيمت جنى؟
تيم : ايوه يستي. وصممت إن القطه تنام جمبها. ومش راضيه تسيبها..
ودخلوا جناحهم.
ميرو : بجد جنى فرحت جدا بالقطه دي.
تيم : شدها لحضنه وقال. طيب وملاكي مش عايزه هديتها.
ميرو : بضحكه وحاوطت رقبته وقالت. منا اخدت عيديتي. ووجودك جمبي أجمل هديه.
تيم : طلع من ورا ضهرو لوحه وعليها ورده حمرا وملزوق عليها فلوس ورق وشوكليت أنواع مختلفة. وقال بهمس. كل سنه وانتي عيدي.
ميرو : باسته من خدو وقالت. وأنت عيدي..
عند آركان.
باري : ريكو ريكو فين العيديه.
آركان : بتعجب. عيدية ايه؟ أنتي لمة على قلبك قد كده. جوزك متكحرت يامدام..المفروض تسلفيني.
باري : حطت أيدها ف جنبها وقالت. والله؟ يعني أنت باصص للكل انه اداني عيديه. ومش باصص بأنك معبرتنيش..
آركان : بمكر. أنا فكرت هتقولي وجودك جمبي أجمل هديه وكده يعني..
باري : هيهيهي. ظريف ياريكو. والفلوس عندك في الدرج روح خدها. أصلا الهديه قيمتها وفرحتها في إنك بتقدرني مش بعدد الفلوس. بعد أذنك أنا رايحه انام..
آركان : شدها بسرعه. وقال. يخربيت الدماغ القفل دي. وبعدين وانا اقدر انسا باري روح قلبي واللي قدمتلي أجمل هديتين صقر وجنات أجمل حاجه في الدنيا.
باري : بزعل. يسلام.
آركان : بهمس. روحي ارفعي المخده مكانك كده.
باري : بشك. أنت عامل فيا مقلب صح؟
آركان : باس أنفها وقال. كل سنه وانتي حبيبتي ياباري. عيد سعيد ياروحي.
باري : بفرحه راحت بسرعه وشالت المخده. وكان ف علبه قطيفه. وفتحتها وكانت عباره عن ساعه قيمه وفلوس عيديه. وكارت معايده.
باري : جريت عليه بفرحه واتشعلقت في رقبته وقالت.
كل سنه وانت ف قلبي ياريكو.
عند الديزل. ف الصالون.
آدم مراد : قاعد وواخد آرين في حضنه. وكنزي وكيان وفهد ف حضنهم وبيتفرجوا ع مسرحيه.
آدم مراد : شاف كنزي وكيان بيناموا في حضنه. وفهد نام. وهمس.
حبيبتي.
آرين : بنعاس. أممم.
آدم مراد : أبتسم. وحاول أنه يقوم بشويش. وشال فهد وطلع بيه على فوق ونيمه في سريره وباس جبينه.
ونزل تاني شال كيان وطلع نيمها في سريرها. ورجع شال كنزي ونيمها في سريرها. وشد عليهم الغطا. وقفل النور والباب. ونزل شال آرين اللي حاوطت رقبته ونامت زي الأطفال ف حضنه وأمانه. ونيمها في السرير. وشد عليها الغطا. واتعدل لكن آرين مسكت أيدو وهمست بنعاس وقالت.
متسبنيش يا آدم.
آدم مراد : باس أيدها وقال هقفل الباب وجاي اخدك في حضني ياروحي.
آرين : فكت قبضة أيدها. آدم قفل الباب وفتح الدولاب. وطلع نفس اللوحه زي هدية تيم وجابوها مع بعض من المول. وحطها على التسريحه ليها علشان اول ماتصحى تشوفها. وكارت معايده باسمها. وراح نام جمبها واخد راسها ف حضنه وقفل النور وهمس ليها وقال.
كل سنه وانتي عيدي.
آرين : بنعاس.. بحبك وانتظمت أنفاسها ونامت مستكينه.
آدم مراد : زاد من حضنها وغمض عينيه وقال.
بعشقك.
وأخيراً. عند الإمبراطور.
قاعدين في سريرهم.
آدم : ايه يا اميرتي مش هتطلبي العيديه.
مريم : حطت المصحف ع الكمود وقلعت النضاره وقالت بابتسامه.
لو طلبت عيديه كمان أبقى طماعه.
آدم : كشر عينيه وقال. مش فاهم.
مريم : يعني أنا عايشه في نعيمك وتحت جناحك وف قربك ووسط عيله ولا ألف ليلة وليلة. كمان اطلب العيديه. ده يبقى كده كتير يا إمبراطوري.
آدم : بضحكه صافيه وقال. ديما بتغلبيني بثقافة تفكيرك يا سلطانة حياتي.
مريم : بضحكه. المفروض أنا اللي اقدملك العيديه.
آدم : بمكر وأنا موافق. وهيبقى حتة حضن وبيت شعر مافيش بعد كده.
مريم : بضحكه من القلب. قالت. يجازيك خير يا آدم يارب. قولي بقى قدمت العيديات لزينب والكل.
آدم : هز راسه ايوه ياروحي كل فرد نعرفه اتقدم ليه أحلا عيديه. مش فاضل بس غيرك ومش هتنازل عن اني اقدملك العيديه ودلوقتي..
مريم : بتنهيدة حب. والله وجودك في حياتي كلها أجمل النعم واحلاها. بس حاضر كلامك سيف يا إمبراطوري فين بقى العيديه.
آدم : فتح الدرج وطلع ملف وحطه بين ايديها وقال. اتفضلي ياروحي. كل عام وانتي سعادتي.
مريم : كشرت عينيها بتعجب وقالت. اي الملف ده يا آدم.
آدم : جاب النضاره ليها وقال البسيها واقراي الملف ياروحي.
مريم : بفضول. لبست النضاره. وفتحت الملف وبدأت تقرا فيه. وفتحت عينيها بزهول وبؤبؤ عينيها بيتحرك يمين وشمال وقالت بدهشه ورجفه.
اء.. آدم مش مصدقه والله نفسي. بالله يا آدم اللي قريته ده بجد!
آدم : مسك أيدها وقال. مش انتي طلبتي مني قبل كده إنك عايزه تبني مستشفى بالمجان لذوي الاحتياجات الخاصة و الهمم؟ أنا اهو حققتلك طلبك. وافتتاح المستشفى الأسبوع اللي جاي. وسميت المستشفى زي ما كنتي عايزه.
مستشفى الإنسانية بالمجان.
مريم : دموعها نازله وبتضحك وقالت. أنا مش مصدقه نفسي. بالله ممصدقه. يا الله معقول الحلم اتحقق.
آدم : مسح دموعها وقال. طيب إيه؟ الغي المستشفى بقى ولا إيه؟ المفروض تضحكي..تضحكي وتفرحي وبس. غير كده ممنوع ياحورية آدم.
مريم : مسكت أيدو وباست عليها وقالت بسعادة العالم.
آدم أنا مبسوطه قوي يا آدم بجد شكراً ليك على كل حاجه. أنت مش عارف كام طفل هيتعالج وكام قلب أم وأب هيرتاح.وهيدعولك واجرك عند الله عظيم.
آدم : مسد على خدها وقال. المستشفى حلمك انتي والثواب بإذن الله موهوب ليكي انتي. والدعاء من الأهل هيبقى ليكي انتي يا اميرتي. وعندي ليكي مفاجاه تانيه بس تخص فتون.
مريم : خير يارب.
آدم : الإختراع اللي فتون كانت بتحلم بيه. وأنه جهاز يقدر يتم فيه التواصل مع الكفيف والابكم والاصم. ويقدروا يتواصلوا مع بعض زينا بالظبط. الحمدلله الجهاز اتصمم واخد براءة اختراع. وسماه “آمان” والافتتاح كمان أسبوع مع المستشفى.
مريم : بضحكه كلها آمل وتفائل. بجد انهردا أحلا عيد واجمل عيله. واحسن خبر. ربنا يجازيك خير يا آدم.
آدم : باس جبينها وبص في عينيها وقال.. كل سنه وانتي جنتي.يا اميرتي.
مريم : بتنهيدة حب. كل سنه وانت نعيمي. يا امبراطور حياتي.!!
النهايه.
مريم نصار
==========================
سيف : اؤمري خير ياروحي.
حياة : أنت آخر مرة وعدتني بأني أسوق العربيه. ممكن اسوقها دلوقتي واحنا راجعين.
سيف : ايوه يا حبيبتي بس أنتي تعبانه وكمان قولتي واحنا نازلين في الاسانسير إن عندك مغص، يعني ممكن تتعبي اكتر من السواقه.
حياة : بترجي بليييز بقى انا كويسه جدا والله انتوا ليه قلقانين قوي كده. هى دي أول ولاده ليا. منا خلفت هاجر روح قلبي وقلبك وانا كويسه أهو. بليز بقى وافق بليييز.
سيف : هز راسه باستسلام وقال.. أمري لله بضعف يابت قدامك..اتفضلي المفتاح اهو وربنا يستر.
حياة : بجنون باسته من خدو وقالت. ربنا مايحرمنيش منك أبدا ياسيفو ياحبيبي.
سيف بضحكه. يابنت اللذين مجنونه والله. يلا بقى اركبي وسوقي ع مهلك.
فتح ليها باب العربيه وساعدها تركب. ولف ركب جمبها. وحياة شغلت العربيه وساقت. وبعد شويه حست بوجع في ضهرها.
سيف : مالك ياحياتي.
حياة : بألم مش عارفه ياسيف ضهري شد عليا. ممكن يكون من تركيزى في السواقه.
سيف : بقلق. طيب اركني على جمب هنا وانا هسوق.
حياة : برفض لأ لأ السواقه وحشاني قوي. واتألمت اكتر وداست بنزين غصب عنها. وزادت السرعه.
سيف : فتح عينيه بصدمه. وقال. ينهار مش باين. هنموووت كلنا. اووووقفي يابنت المجانييييبن.
حياة : بتتألم. آااااااه مش قادرة يا ســـييييف الحقنااااااي .
سيف : مسك دريكسيون العربيه وبيحركها معاها وقال بصوت عالى..
اشهد ان لا اله الا الله واشهد أن محمداً رسول الله.
حياة : داست بنزين أكتر وبيتفادوا العربيات وقالت بصريخ..
أنت بتتشااااااهد ليييييه. إحنا هنموووووت ولا ايييييه؟
سيف : شاف عربيه قدامه. وشهق ولف الدريكسيون بسرعه وتفاداها وقال بزعيق. مش انتي نبرتي في أمها. يبقى هنموووووت..
حياة : بصريخ. الحقنااااااااي ياسيييييف شكلي بووووولد. أنا عايزه باااااابي.
سيف : بصوت عالى.
في القرررررافه. ابوكي وابويا والعيله هتجيلنا في القرررااااافه يابنت سليم بدر الدين.
حياة سابت الدريكسيون ومسكت بطنها وبتصرخ.
سيف : فتح عينيه بصدمه. وقال. بتعمللللللي اايييييه. دوووووسي فراااااامل يخربيييييتك هنموووووت.
حياة : بصريخ وزعل. لاااااااااا انا عندي أهون عليا إني أموت ولا أنت تزعقلي ياسيييييف. أنا مش هدخل بيتك تاااااني. أنا هرووووح عند ابوياااااااا.. آاااااااااااه
سيف : بزعيق. وحياة أمك هو ده وقت زعل. بقولك دوووووسي فراااااامل يا اما شيلي رجلك دي خليني اوقف العربببيه.
وبعد محاولات وقف العربيه ونزل بسرعه وساق هو وطلع بيها ع المستشفي..
سيف : بقلق ها يادكتوره طمنيني حياة بتولد مش كده؟
الدكتوره : هزت راسها اطمن يا باشمهندس. مدام حياة لسه قدامها أسبوع واكتر ع الولاده. وأنا قولتلك قبل كدا الكلام ده.
سيف : بتعجب. طيب اومال ايه اللي بيحصل ليها ده؟ ولا ده مش طلق زي ما بتقول؟ دي تالت مرة تحصل واجري بيها ع المستشفي.
الدكتوره : لأ طبعاً ده طلق. بس طلق كاذب بيجلها نفس الإحساس بالألم كأنها بتولد بجد. بس اطمن أنا فهمتها كل حاجه وإن شاء الله تكون بخير.
سيف : مسح وشه وقال. متشكر جدا يادكتوره.
الدكتوره : أبتسمت. العفو على ايه؟ ألف سلامة عليها. بعد أذنك.
سيف : رايح الاوضه. والممرضه خارجه. وقال ليها. لو سمحتي هى كويسه.
الممرضه : ابتسمت. ايوه حضرتك المحلول يخلص وتقدر تاخدها في أي وقت.
سيف : متشكر جدا.
الممرضه : العفو حضرتك.
سيف : دخل ليها.
حياة : مسحت دموعها وقالت بعند..
أسمع بقى والله كان طلق بجد أنا مش بمثل عليك.
سيف : شدها لحضنه وفضل ساكت.
حياة : غمضت عيونها واتنهدت ورفعت أيديها على ضهرو وقالت.
أسفه.
سيف : بتنهيدة. خوفت عليكي قوي ياحياة.
حياة ؛ بدموع. وانا كمان خوفت قوي عليك يا سيف وخوفت اني مشوفش هاجر تاني.
سيف : مسح دموعها وقال. لازم تعقلي وتبطلي جنان.
حياة : ابتسمت وقالت. بس انا مش مجنونه. أنا بحبك وبس.
سيف : بضحكه. دي تالت مرة تعمليها فيا.
حياة : بضحكه. طيب أنا أعمل إيه؟ ماهو إبنك اللي مجنون وبيعمل فينا مقالب زي بابا خالد.
سيف : بضحكه. صدقي صح. عيل مش سالك. بس مسيري اربيه.
حياة : مسكت ايديه واتخنقت بالعياط وقالت. بجد خوفت قوي عليك ياسيف. أنا مقدرش اعيش من غيرك.
سيف : بنت بدر الدين بقت متواضعه ايه اللي حصل فيكي يا بلد.
حياة : حبيتك. غصب عني عشقتك. وده كفيل أنه يغير اي شخص.
سيف. بغمزه. منا مش سهل بردو. أنا اخدتك من بوق الأسد. انتي ليا يابت وطول العمر هتفضلي ليا انا وبس.
حياة : بضحكه. حبيبي ياسيفو.
سيف. عيون وقلب سيفو.
بقلم /مريم نصار
فيلا الديزل.
آرين : دخلت الجناح وبتنفخ وقالت.. اووووف الحمدلله اخيرا ناموا.
آدم مراد : خارج من الحمام. وبينشف شعرو. وقال. إيه ده نامو ازاي بسرعه كده؟
آرين : بصتله بشرز وقالت. بسرعه؟ حرام عليك دانا بقالي اكتر من ساعه بنيم فيهم.
آدم مراد : شدها لحضنه وقال.
وناموا إزاي بقى؟
آرين : بدقة قلب وضحكه.
فضلت احكيلهم عن باباهم البطل واللي هيعملوا ليهم بكره في العيد.
آدم مراد : باس أنفها وقال.
وايه اللي انا هعمله ليهم؟
آرين : بصت للسقف وابتسمت وبصت ليه وقالت بعشق.
هتاخدنا كلنا نصلي العيد. وبعد كده تشتري بلالين كتير زي كل عيد لينا. وتشتري لعب كتيره لكنزي وكيان وفهد وأطفال العيله..و تدينا العيديه مرتين. مرة مع العيله والمرة التانيه بعد ما نرجع ع بيتنا لوحدنا.
وبليل خالص نقعد كلنا هنا مع بعض قدام التي ڤي ونتفرج على مسرحيه واحنا بناكل حلويات العيد. وأنا اكون قاعده ف حضنك وكنزي وكيان وفهد ف حضننا. ومتدفين فيك يا آدم.
آدم مراد : أبتسم. ورجع خصلة شعر ورا ودنها وقال.
كل سنه وانتي ضيي، كل سنه وانتي نور عتمة حياتي. كل يوم وانتي في حضني. كل دقيقه وانتي قدامي. كل ثانيه وانتي في قلبي.
آرين : قلبها دق بقوه وحطت راسها ف حضنه وقالت.
كل ثانيه وانت سندي وقوتي.
وجاء يوم العيد ..
الكل صاحي من الفجر يجهز نفسه ويكبر تكبيرات العيد..
والامبراطور اخد عيله العدوي وكان معاه عيله عزيز . والسيوفي . والصاوي . وكلهم راحو. على المسجد . وصلو صلاه العيد .. وكبرو تكبيرات العيد ..وصلوا كلهم مع بعض ..والكل سلم على بعض بعد الصلاه .. والتهاني والاحتفالات في شوارع مصر ليها طعم تاني .. وكل حبيب سلم على حبيبته . وقالها كل سنه وانتي طيبه.
. ومحمد .. اول واحد راح واشترى كام بالون كبير ل جنى ويزن ويامن ومحمد وراتيل أحفاده وباقي أطفال العيله…
.والكل . بدء . يقلده .ومراد وفهد وزين وزياد وفارس ويوسف ومالك كمان اشتروا لاحفادهم ..
. اما الديزل اشتري لكل الأطفال و آرين وتالين وميرو.
وتيم كمان جاب لميرو وتمارا و آرين.
وكل زوج اشترى لزوجته واخته. وكان إحتفال مبهج وجميل.
وكل واحد روح على بيته علشان منتظر جاره يدخل يسلم عليه ..وكمان هو هيروح يسلم على جارو.
والامبراطور أخد العيله كلها على مملكته.وبيتر أول واحد اتصل على آدم و هناه بالمناسبه الجميله دي.
بقلم/مريم نصار.
أما في مملكة العدوي
.
زينب والشغالين جهزوا الجنينه وزينوها زي كل سنة.
جوه الفيلا في الليفنج والصالون.
الامبراطور قاعد وجمبه طارق وأشرف وجاسر.
والستات قصادهم. والشباب والبنات في منهم إللي قاعد ومنهم اللي واقف ورا كبار العيله.
وعلى التربيزه موجود أكتر من سبت من كل عيله ومتزين بالورد وجواه أكياس العيديه لكل الأحفاد.
آيان واقف قصاد الامبراطور ووراه كل الأحفاد من الولاد.
وجنى واقفه جمبه ووراها كل الأحفاد من البنات.
مراد : قال.
ـ يلا ياشباب سلموا على الامبراطور وكل واحد يقوله كل سنه وانت منورنا يا امبراطور. وجدو طارق وباقي العيله يلا وخدوا العيديه بالدور.
آيان : سلم ع آدم وباس على أيدو وقال. كل سنه وحضرتك طيب يابابا جدو.
آدم : أبتسم وربت على أيدو.
ـ وأنت طيب يا حفيدي الصغير.
بعد كده يزن ويامن ومحمد وعمر وطارق وحمزه ومحمود وصقر ومراد وانس وكل الأحفاد لحد آخر طفل وهو فهد العدوي.
وبعد كده. جنى سلمت على آدم وباست على أيدو وقالت. كل سنه وحضرتك طيب ياجدو.
آدم : بضحكه صافيه. وانتي طيبه يا برنسيسه جنى.
وبعد كده كنزي وكيان ولورين وراتيل وحور لحد آخر طفله وهى جنات السيوفي.
بعد كده سلموا على طارق وجاسر و أشرف ومحمد ومراد وفهد وزين وزياد وفارس وادم و آركان. واسر وياسين وسفيان وچواد. ومريم ورنا وملك وهنا ونور وفريحه ورينو ومليكه لحد تالين.
وبعدها كل الأطفال بنفسهم بياخدوا العيديه وكانت فكرة جديده وجميله واللي يلاقي إسم التاني ينده عليه ويقدمه.
وكان آيان بيدور على اسم جنى. وجنى شافت اسم آيان ومسكت الكيس وقالت بحماس وفرحة.
آيان آيان دي عيديتك من بابا جدو محمد اتفضل.
آيان اخدها منها وقدم ليها أربع أكياس وقال. ودول من بابا آدم وبابا طارق وخالو مراد وخالو زين.
جنى : ضحكت بانبهار واخدتهم واتنططت بفرحه وشاورت لجدها محمد أنها اخدت كتير.
يزن : خدي ياكنزي دي عيدية عمو ياسين.
كنزي : بفرحه واو شكرا جدا خالص ي يزن.
يامن : كيان كيان امسكي دي عيدية عمو كريم أسمك أهو كيان العدوي.
كيان : بفرحه. واو شكله حلو قوي ي يامن ميرسي كتير قوي خالص.
وكل طفل بيساعد غيرو في الوصول لهديته.
فهد العدوي : بزهق يووووه وسعوا فين فلووووس.
الكل ضحك.
تالين جت وشالته وقالت:
عايز إيه ياروح عمتو.
فهد العدوي. شاور على السبت وقال. عايز دي فلووس.
تالين : بضحكه. بس كده حاضر. وندهت ع مراد أبنها وقالت.
مراد ياحبيبي دور ع عيدية فهد إبن خالك لو سمحت.
مراد الجوهري : حاضر يا امي لحظه واحدة.
تالين : باست فهد وقالت. مراد أخوك هيجبلك كل حاجه أنت عايزها.
فهد العدوي : باسها من بقها وقال. بحبك عمتوووو.
تالين : بضحكه. ياروح قلبي أنت. كل عام وانت بخير ياقلب عمتو.
فهد العدوي : ببراءه. وانتي طيبه.
مراد الجوهري. اتفضلي يا امي كل الأكياس دي بإسم فهد إبن خالو.
تالين : تسلم ايدك يقلب ماما.
آيان يلا كلنا اخدنا العيديه تعالوا نلعب بالرشاشات في الجنينه.
كل الأطفال فرحوا وجريوا مع آيان على الجنينه.
العيله كلها خرجت في الجنينه واتجمعت مع بعض..
رنا : كل سنه وانتي طيبه يا مريوم والسنه الجايه إن شاء الله تكوني على جبل عرفات.
مريم : أبتسمت وأنتي طيبه يا حبيبتي وإن شاء الله سويا.انا وانتي وكل مشتاق يارب.
ملك : تصدقوا بالله.
كلهم لا اله الا الله.
ملك : إني مبحسش بفرحة العيد غير وانا هنا ف بيتك يا آدم ياخويا. ديما مجمعنا في الفرح.
الكل صدق على كلامها.
آدم : أبتسم. والعيد فرحته الكبيرة في لمتنا دي يا ملك. من غير اللمه مش هنحس بفرحة العيد.
مريم : بتنهيدة من يوم الزفت الانترنت ده مدخل مصر واكتر الناس اكتفت بيه حتى في فرحتهم بيكتفوا بيه.
هنا : عندك حق والله يامريم. عندي جارتي ولادها مطلعين عينيها. حابسين نفسهم ليل نهار على النت ده.
سفيان : تسمحولي أقول العيب مش في الشباب وبس. هما طبعاً عليهم لوم. لكن اللوم الأكبر ع الأهل. سايبين ولادهم يكبروا على الإنترنت. وكل زوج وزوجه بيشتري راحته في سكوت الطفل يقوم ممسكه التليفون علشان يسكت. واكتر الأوقات الأهل بتقضى وقتها على الانترنت مبقوش فاضيين للاهتمام بشؤن ولادهم ودي كارثه. هتطلع جيل جديد ناسي كل القيم والمبادئ اللي إحنا اتربينا عليها.
حتى دلوقتي تلاقي الشاب والبنت معندهمش علم بالأصول والعرف ولا صلة الرحم.
رعد : خلاص ياسفيان يبني على الدنيا السلام.
زين : إلا من رحم ربي ياسفيان. زي ما في جزء مهمل في جزء مهتم بادق التفاصيل.
سفيان : طبعآ ياعمي كلام حضرتك صح. لكن هما اقليه قليله. أنا بتمنى أننا كلنا نفوق وترجع ايامنا لأيام زمان. زمن الأمن والأمان وصلة الأرحام والصلاه والصدقه والعفو والصفح. صدقني هننشأ جيل يستحيل أنه يتزعزع لأي عاصفه حتى لو كانت شديدة هيفضل ثابت.
مصطفى : كلام جميل ويحترم وكل حاجه. بس مش هنفطر؟ ولا هنقضيها ترمس وكحك؟
الكل ضحك.
مريم عزيز : هزت راسها وقالت. مش عارفه أنا احترت فيك يبني والله.
چود : من بين أسنانها صبرني يارب.
مريم : بضحكه صافيه. الله. ماتسيبيه يامريم انتي وچود. طيب بالله إن اللمه متمكلش من غير حفيدي مصطفى.
الشباب صفرت.والبنات ضحكت.
مصطفى : بكبرياء. يسلام. يسلااام. أقسم بالله إنك ستو أنا.
الكل ضحك.
فريحه : البنات بتجهز الفطار يامصطفى خمس دقايق وكلنا هنفطر ياحبيبي.
مراد : بغيره. حبيبك في قسيمة الجواز يافريحه. وعيدك مبارك ياحبيبتي واتلمي ها..!
الكل ضحك.
فريحه : ضحكت من قلبها. وقالت. مش قصدي والله يامراد.
مراد : بتوعد. أنا بقى هخليكي تاخدي بالك بعد كده.
رينو : لفهد. بضحكه. فريحه هتتعلق انهردا.
فهد : سيبك منهم. المهم إنك مغطيه على الكل بجمالك يانجمتي.
رينو : ضحكت وبصت حواليها وقالت بحرج. كل سنه وانت طيب يا فهد.
فهد : وانتي في قلب فهد.
آدم مراد : باصص على بناته وهى بتلعب.
آرين : أبتسمت وقالت. اللي واخد عقلك.
آدم مراد : كنزي وكياني وقبلهم آريني مين يعني واخد عقلي غيركم.
آرين : حبيبي أنا. طيب متخليك معانا بقى وسيب البنات بتلعب مع بعض.
آدم مراد : هز راسه وقال. أنا معاكم ومركز قوي..متشغليش بالك أنتي.
آرين : بمرح. طيب مش هتقولي بقى أنت مخبي العيديه بتاعتي فين؟
آدم مراد : شبك كف أيدو ف أيدها وباس عليها وقال. فوق لما نطلع هقدمهالك.
آرين : بسعادة آدم إحنا مش هنروح على بيتنا؟
آدم مراد : أبتسم وقال. طيب محنا قدام بيتنا أهو.
ارين : هزت راسها. نو نو نو أنا قصدي ع بيتنا التاني. بيت المزرعه.
آدم مراد : طبعآ ياروحي. بعد أسبوع هنروح نقضي هناك الاجازه كلها أنا وانتي وولادي.
آرين : بهمس. بموت فيك يا آدم.
آدم مراد : وأنا بحبك قوي ياضي آدم.
آريان : كل سنه وانتي طيبه ياتيما.
تمارا : وأنت طيب يا حبيبي.
آريان : شوفتي راتيل بتجري ورا هاندا ازاي.؟ تحسي إن راتيل هتاكلها.ههههههه
تمارا : بضحكه. بالعكس دي راتيل بتجري وراها علشان تديها العصير بتاعها. راتيل حنينه جدا.
آريان : بفخر. طبعاً ماهى بنتك ومنك أكيد هى نسخه منك ياتيما.
صوت من وراهم.
السلام عليكم ورحمة الله. كل سنه وانتم طيبين جميعاً وعيد سعيد عليكم.
مراد : أهلا أهلا سليم باشا مالسه بدري ياعم الحج.
دخل سليم وسلم ع مراد وقال.
والله البلد زحمه خالص يامراد باشا اوعوا بس تكونوا فطرتوا من غيرنا..
مراد : ودي تيجي بردو؟ إحنا معذبينهم هنا ع ما أنت تيجي.
سليم : قرب من الإمبراطور وسلم عليه وقال.
كل سنه وحضرتك طيب.
آدم : ربت على كتفه وقال. وأنت طيب يا سليم يبني.
خالد : كل سنه وانت طيب ومتربع في قلوبنا يامبراطور.
آدم : بضحكه. وأنت طيب ياخالد يبني. عيد سعيد عليكم.
فتون ؛ بضحكه كل سنه وحضرتك طيبه ياماما مريم.
مريم : بترحاب. يا اهلا وسهلا بيكي يافتون يابنتي. وانتي طيبه وبخير. تعالى اقعدي استريحي.
فتون : اسلم بس على العيله الجميله دي واجي اقعد جمبك.
حنين : كل سنه وحضرتك طيبه ياماما رنا.
رنا : وانتي طيبه ياحنين ياحبيبتى. وبعوده الأيام.
حياة : كل سنه وانتي طيبه ياطنط ريتال.
ريتال : وانتي طيبه ياحياة ياحبيبتي. وربنا يقومك بالسلامه إن شاء الله.
جنى : عيدك مبارك يادكتور نور.
نور : عيدك مبارك ياجنى ياحبيبتي. نورتو البيت والدنيا كلها.
كارما : هاتي هاجر ياحياة تلعب مع البنات.
حياة : تروحي تلعبي ياهاجر.
مريم : مش قبل ما تاخد عيديتها زي اخواتها هى وعدي إسم الله عليهم.
فتون : ودي كمان عيدية الأطفال. وعملنا الفكرة بتاعة حضرتك ياماما. وبجد فكرة جميلة قوي.
مريم : تعيشي يافتون ياحبيبتى. وانتي كمان عيديتك جوه أنتي وحنين وجنى وحياة.
فتون : بضحكه. ياماما أنا كبرت ع العيديه.
مريم : بضحكه. شوفتي نور بنتي اهي. ولسه بتطلب.من باباها العيديه. وانتي زي نور ورينو متفرقيش عنهم أبدا.
حنين : ربنا مايحرمنيش منك أبدا ياماما.
آدم : طيب ياجماعه ايه مش هنفطر بقى؟
فريحه : حالا يابابا.
بعد شوية من الترحاب وتقديم العيديات والفرحه بتكبر أكتر مع أجمل عيله.
زينب والشغالين جهزوا الفطار وكان فطار اسطوري وكأنه لفرح. أو ف ساحه كبيرة. والشباب لوحدهم والبنات لوحدهم والأطفال مش مهتمه بالاكل عايزين يلعبوا وبس.
وبعد الفطار صلوا الضهر وقعدوا يتكلموا ويضحكوا من قلبهم على زكريات الماضي. لحد وقت الغدا. وكانت مشاوي. والشباب كانت مكلفه بالشوي وكان وقت ممتع جدا.
وطارق ومراد وتيفا وخالد واخدين القاعده لحسابهم من خفة دم وهزار بينهم.
جنى عزيز : جريت عند آيان وقالت. آيان فين الهديه بتاعتي؟
آيان : جري وقال تعالي معايا.
جنى : راحت معاه.
آيان : وقف قدام باب الفيلا الداخلي وقال. استني هنا متجيش ورايا.
جنى : هزت راسها اوكي بس متتأخرش.
آيان : دخل بسرعه وطلع اوضة رينو.
تيم : ايه ياجنى ياحبيبتي واقفه هنا ليه؟
جنى : ببراءه. أصل ايان قالي أنه جابلي هديه يابابي. وقالي اقفي هنا متجيش ورايا.
تيم : كشر عينيه وقال هديه؟
ولمح آيان نازل بسرعه وشايل صندوق.
تيم : طيب ياحبيبتى انا نسيت حاجه وهروح اجيبها. واتحرك خطوتين وعمل نفسه بيتكلم ع الفون وعايز يشوف آيان هيقول إيه. وايه الهديه ف السن ده.
آيان : نزل وشايل بوكس وحطه في الأرض قدام جنى وقال اهى الهديه بتاعتك.
جنى : فتحت باب الصندوق. وصرخت بفرحه وقالت. وااااو قطتي. دي ليا أنا.
آيان : ايوه أنا عارف إنك بتحبي القطط وكان نفسك في قطه وعمو تيم قال لما تكبري شوية. أنا طلبتها من عمتو فريحه. وحوشت مصروفي واشترتها ليكي. ومعاها الاكل بتاعها.
جنى : طلعت القطه من الصندوق وكانت قطه شيرازي بيضه وعيونها ملونه. وفرحت جدا جدا بيها وقالت. قطتي دي جميله قوووي يا آيان ميرسي خالص.
آيان : لو نفسك في حاجه تاني قوليلي وانا هحوش مصروفي واجبهالك. أنا راجل وأقدر اجيب أي حاجه.
جنى : اتنطتت بفرحه وقالت. أنا هروح اوريها لبابا جدو. بس الأول اسميها ايه يا آيان.
آيان : مش عارف دي من دلوقتي قطتك سميها برحتك أنتي.
جنى : بتفكير. اسميها أي اسميها ايه؟ وشهقت بفرحه وقالت. ايوه هسميها نوري زي ما بابا جدو بيقول لماما نوري. ميرسي كتير آيان.
وجريت جنى مبسوطه جدا بقطتها الجديده والكل انتبه ليها ولفرحتها الكبيره. وإسم القطه اللي بهر الكل بتفكير جنى من حبها في جدها.
تيم واقف وكان متابع الحوار ومش عارف ياخد رد فعل. رغم أنه مبسوط بأن بنته مميزه لأحدهم.
بقلم / مريم نصار
بعد شويه.
سليم ماشي مع الإمبراطور وقال.
اممم كده تمام ياسليم. خليك ع نفس المعاد أسبوع حلو قوي.وهيكون افتتاح مميز جدا.
سليم : بحيره. والله ياباشا نفسي الاسبوع يعدي بسرعه. سيادتك مش عارف قد ايه فتون شاكه فيا إني مخبي عليها حاجه مهمه.
آدم : أبتسم. طيب وانت مش عايز تقولها ليه؟
سليم : أبتسم وقال. أنا من طبعي بحب المفأجات. يعني ناوي إن شاء الله اخدها يوم الإفتتاح.
آدم : بتفهم. فكرة جميلة بردو. بس خلي بالك متضمنش رد الفعل ها.؟
سليم : بضحكه. لأ فتون الحمدلله عاقله. بس سؤالي لحضرتك هل اميرة المملكة عرفت بمفاجأة حضرتك ولا أنت كمان بتحب المفاجآت.
آدم : وقف وبص على اميرته وقال.
لأ أنا بحب افاجيء اميرتي بطريقتي الخاصة. وضحك وكمل. أنا ملاحظ إنك ديما تقول أميرة المملكة.
سليم : بضحكه. سامحني حضرتك. أصل فتون مالهاش سيرة غير أميرة المملكة. وبصراحه من كتر ما هى بتقول كده أنا كمان بقيت بتكلم زيها. اتمنى أني مكونش تجاوزت حدودي.
آدم : بصله وقال بهدوء. أبدا انت قولت الحقيقه.
خالد : نفخ وقال. يوووه الواحد خرمان أنا اتخنقت.
مراد : ببرود. معلش أمسك نفسك شويه. حاول ياخالد أنت اقوى من المخدرات.
الشباب ضحكوا.
خالد : هيهيهي عسل نحل شربات مكرر ياناس. اووف ياعم اتصرف بقى عايز أشرب سجاره في اليوم ده.
زين : لا حول ولاقوة إلا بالله. شوفتوا ياشباب. وده مثال حي على إن التدخين مذهب ومدمر للعقل.
مراد : اه بيهطل الإنسان.
خالد : بص ل فهد وقال. هو ليه ظلم الإنسان لاخيه الإنسان؟ ها ليه؟
فهد : معلش ياخالد خليها عليك.
خالد : بضجر. هو إحنا مش ف عيد. يعني محروم تلاتين يوم وكمان مش عارف اولع انهردا سجاره واحده من ساعة ما جيت.
فهد : بزهق. بقولك ايه متقرفناش بحوار السجاير ده معاك. وبعدين خليهم واحد وتلاتين يوم. مجتش يعني من انهردا.
خالد : بغيظ. مش قاادر.
فهد : مط شفايفه وقال أمم. خلاص روح قدام الامبراطور وقوله ولع لي..
الكل ضحك من قلبه.
خالد : ماااااشي يافهد مااااشي. أنتوا أصحاب أنتوا.
مراد : ههههههههه كان بيقول ل سليم ديما. طلقني لو مش عاجبك طلقني.
رينو : بضحكه. ايه ياشيف بوراك عامله ايه؟
رودي : بكبرياء. جرا إيه يامدام؟ اتكلمي بأسلوب احسن من كده مع شيف نصرت.
رينو : ضحكت. وقالت شيف نصرت كمان.. لأ دانتي حالتك صعبه. بس بجد العيله هلكت ضحك وبابا طارق بيحكي. أنا قولت البت رودي هتعيط دلوقتي. لكن أنا عارفة إنك متصالحه مع نفسك ومش هتعيطي.
رودي : أممم تقدري تقولي اني جبله مبحسش عادي جدا. وطاروق ده الحته اللي في الشمال. دانا لازم اعمله القراقيش.
رينو : ضحكت وقالت. لأ بالله عليكي مش عايزين حرب أهلية.
رودي : بمزاح. ولو ولو لايمكن أسكت أبدا.
ياسين. ايه ياهمستي.
همس : ايه ياسيادة الرائد ياسو مطنشني ليه؟
ياسين : بضحكه. وانا اقدر بردو. لا عاش ولا كان إللي يطنشك ياروحي.
همس : طيب أنا عايزه العيديه بتاعتي.
ياسين : بغمزه. لما نرجع بيتنا هتلاقيها في درج مكتبك. أحلا وأجمل عيديه لهمسة حياتي.
بعد كده الكل اتغدا وقضوا وقت مبهج وجميل جدا. وجه الليل والكل استأذن ومشي وهما مبسوطين.
بقلم / مريم نصار.
عند سليم.
فتون : بردو مش هتقولي ياسليم.
سليم : خدي بس العيديه وريحيني.
فتون : بزعل. لأ مش هاخد حاجه. علشان أنا حاسه إنك مخبي عليا حاجه كبيره ومهمه.
سليم : باس كف أيدها وقال.
أنا فعلاً مخبي عنك حاجه. بس لو بتثقي فيا اصبري عليا سبع ايام بلاياليهم بس. علشان خاطر سليم عندك..
فتون : أبتسمت وقالت. أنا بثق فيك بعمري كله. وكان نفسي تقولي بس خلاص اللي تشوفه ياسليم.
سليم : أبتسم وقال كلامك ده هيخليني أرجع ف كلامي. خدي العيديه الأول.
فتون : اخدتها وقالت. كل سنه وانت معايا ياحبيبي.
سليم : باس جبينها. وانتي معايا يامفتاح السعاده. ثواني خليكي معايا.
وراح فتح الدرج وطلع ملف وقال امسكي دي العيديه اللي بجد وكانت مفاجأة ليكي بعد أسبوع. لكن فرحتك عندي هى الأهم.
فتون : بعدم فهم مسكت الملف وفتحته..وفتحت عينيها بانبهار وشهقت بفرحه أكبر من أي وقت وقالت. سليييييم مش معقووول..
بقلم / مريم نصار.
عند سفيان.
سفيان : شايل روضه بين ايديه وبينيمها وتالين بتحكي قصة لمراد علشان ينام.
بعد شويه.
تالين : أخيرا الحمد لله ناموا.
سفيان : تعالى. ومسكها من ايدها واخدها على الجناج.
تالين : بضحكه. ايه بس ياحبيبي قولي ف ايه؟
سفيان : ضمها لحضنه وشالها ولف بيها وقال.
كل سنة وانتي روحي.
تالين : بسعاده حضنته وقالت. كل ثانيه وانت ف روحي مش روحي وبس.
سفيان. : أنا اخدتك في حضني علشان المفروض ده كان يحصل بعد صلاة العيد. بس انا عارف إنك هتتكسفي في وجود العيله.
تالين : بحرج. طبعآ هتكسف. مايصحش علشان العيله.
سفيان ؛ مسك وشها بأيديه وقال. أنا لو عليا احضنك قدام العالم كله. انتي مراتي حلالي دنيتي انتي جنتي الحلوه يا تالي.
تالين : مسكت أيدو وقالت. وأنت حبيبي وحياتي وروحي وكل حاجه جميله ف الدنيا هى أنت ياسفيان..
سفيان : رجع خصلة شعر ورا ودنها. وباس جبينها. وطلع علبه قطيفه من جيبه وقال.
كل سنه وانتي عيدي.
تالين : فتحت العلبه. وأبتسمت وكانت العيديه وسلسله فيها صورة مراد وروضه. وقالت بسعاده.
كل سنه وانت فيها يا سفياني.
عند تيم.
ميرو : خارجه من عند ولادها و بتقفل الباب..
تيم : شاور ليها وقال بهمس. ناموا؟
ميرو : هزت راسها أيوه ياحبيبي ناموا من التعب لعب طول اليوم. وأنت نيمت جنى؟
تيم : ايوه يستي. وصممت إن القطه تنام جمبها. ومش راضيه تسيبها..
ودخلوا جناحهم.
ميرو : بجد جنى فرحت جدا بالقطه دي.
تيم : شدها لحضنه وقال. طيب وملاكي مش عايزه هديتها.
ميرو : بضحكه وحاوطت رقبته وقالت. منا اخدت عيديتي. ووجودك جمبي أجمل هديه.
تيم : طلع من ورا ضهرو لوحه وعليها ورده حمرا وملزوق عليها فلوس ورق وشوكليت أنواع مختلفة. وقال بهمس. كل سنه وانتي عيدي.
ميرو : باسته من خدو وقالت. وأنت عيدي..
عند آركان.
باري : ريكو ريكو فين العيديه.
آركان : بتعجب. عيدية ايه؟ أنتي لمة على قلبك قد كده. جوزك متكحرت يامدام..المفروض تسلفيني.
باري : حطت أيدها ف جنبها وقالت. والله؟ يعني أنت باصص للكل انه اداني عيديه. ومش باصص بأنك معبرتنيش..
آركان : بمكر. أنا فكرت هتقولي وجودك جمبي أجمل هديه وكده يعني..
باري : هيهيهي. ظريف ياريكو. والفلوس عندك في الدرج روح خدها. أصلا الهديه قيمتها وفرحتها في إنك بتقدرني مش بعدد الفلوس. بعد أذنك أنا رايحه انام..
آركان : شدها بسرعه. وقال. يخربيت الدماغ القفل دي. وبعدين وانا اقدر انسا باري روح قلبي واللي قدمتلي أجمل هديتين صقر وجنات أجمل حاجه في الدنيا.
باري : بزعل. يسلام.
آركان : بهمس. روحي ارفعي المخده مكانك كده.
باري : بشك. أنت عامل فيا مقلب صح؟
آركان : باس أنفها وقال. كل سنه وانتي حبيبتي ياباري. عيد سعيد ياروحي.
باري : بفرحه راحت بسرعه وشالت المخده. وكان ف علبه قطيفه. وفتحتها وكانت عباره عن ساعه قيمه وفلوس عيديه. وكارت معايده.
باري : جريت عليه بفرحه واتشعلقت في رقبته وقالت.
كل سنه وانت ف قلبي ياريكو.
عند الديزل. ف الصالون.
آدم مراد : قاعد وواخد آرين في حضنه. وكنزي وكيان وفهد ف حضنهم وبيتفرجوا ع مسرحيه.
آدم مراد : شاف كنزي وكيان بيناموا في حضنه. وفهد نام. وهمس.
حبيبتي.
آرين : بنعاس. أممم.
آدم مراد : أبتسم. وحاول أنه يقوم بشويش. وشال فهد وطلع بيه على فوق ونيمه في سريره وباس جبينه.
ونزل تاني شال كيان وطلع نيمها في سريرها. ورجع شال كنزي ونيمها في سريرها. وشد عليهم الغطا. وقفل النور والباب. ونزل شال آرين اللي حاوطت رقبته ونامت زي الأطفال ف حضنه وأمانه. ونيمها في السرير. وشد عليها الغطا. واتعدل لكن آرين مسكت أيدو وهمست بنعاس وقالت.
متسبنيش يا آدم.
آدم مراد : باس أيدها وقال هقفل الباب وجاي اخدك في حضني ياروحي.
آرين : فكت قبضة أيدها. آدم قفل الباب وفتح الدولاب. وطلع نفس اللوحه زي هدية تيم وجابوها مع بعض من المول. وحطها على التسريحه ليها علشان اول ماتصحى تشوفها. وكارت معايده باسمها. وراح نام جمبها واخد راسها ف حضنه وقفل النور وهمس ليها وقال.
كل سنه وانتي عيدي.
آرين : بنعاس.. بحبك وانتظمت أنفاسها ونامت مستكينه.
آدم مراد : زاد من حضنها وغمض عينيه وقال.
بعشقك.
وأخيراً. عند الإمبراطور.
قاعدين في سريرهم.
آدم : ايه يا اميرتي مش هتطلبي العيديه.
مريم : حطت المصحف ع الكمود وقلعت النضاره وقالت بابتسامه.
لو طلبت عيديه كمان أبقى طماعه.
آدم : كشر عينيه وقال. مش فاهم.
مريم : يعني أنا عايشه في نعيمك وتحت جناحك وف قربك ووسط عيله ولا ألف ليلة وليلة. كمان اطلب العيديه. ده يبقى كده كتير يا إمبراطوري.
آدم : بضحكه صافيه وقال. ديما بتغلبيني بثقافة تفكيرك يا سلطانة حياتي.
مريم : بضحكه. المفروض أنا اللي اقدملك العيديه.
آدم : بمكر وأنا موافق. وهيبقى حتة حضن وبيت شعر مافيش بعد كده.
مريم : بضحكه من القلب. قالت. يجازيك خير يا آدم يارب. قولي بقى قدمت العيديات لزينب والكل.
آدم : هز راسه ايوه ياروحي كل فرد نعرفه اتقدم ليه أحلا عيديه. مش فاضل بس غيرك ومش هتنازل عن اني اقدملك العيديه ودلوقتي..
مريم : بتنهيدة حب. والله وجودك في حياتي كلها أجمل النعم واحلاها. بس حاضر كلامك سيف يا إمبراطوري فين بقى العيديه.
آدم : فتح الدرج وطلع ملف وحطه بين ايديها وقال. اتفضلي ياروحي. كل عام وانتي سعادتي.
مريم : كشرت عينيها بتعجب وقالت. اي الملف ده يا آدم.
آدم : جاب النضاره ليها وقال البسيها واقراي الملف ياروحي.
مريم : بفضول. لبست النضاره. وفتحت الملف وبدأت تقرا فيه. وفتحت عينيها بزهول وبؤبؤ عينيها بيتحرك يمين وشمال وقالت بدهشه ورجفه.
اء.. آدم مش مصدقه والله نفسي. بالله يا آدم اللي قريته ده بجد!
آدم : مسك أيدها وقال. مش انتي طلبتي مني قبل كده إنك عايزه تبني مستشفى بالمجان لذوي الاحتياجات الخاصة و الهمم؟ أنا اهو حققتلك طلبك. وافتتاح المستشفى الأسبوع اللي جاي. وسميت المستشفى زي ما كنتي عايزه.
مستشفى الإنسانية بالمجان.
مريم : دموعها نازله وبتضحك وقالت. أنا مش مصدقه نفسي. بالله ممصدقه. يا الله معقول الحلم اتحقق.
آدم : مسح دموعها وقال. طيب إيه؟ الغي المستشفى بقى ولا إيه؟ المفروض تضحكي..تضحكي وتفرحي وبس. غير كده ممنوع ياحورية آدم.
مريم : مسكت أيدو وباست عليها وقالت بسعادة العالم.
آدم أنا مبسوطه قوي يا آدم بجد شكراً ليك على كل حاجه. أنت مش عارف كام طفل هيتعالج وكام قلب أم وأب هيرتاح.وهيدعولك واجرك عند الله عظيم.
آدم : مسد على خدها وقال. المستشفى حلمك انتي والثواب بإذن الله موهوب ليكي انتي. والدعاء من الأهل هيبقى ليكي انتي يا اميرتي. وعندي ليكي مفاجاه تانيه بس تخص فتون.
مريم : خير يارب.
آدم : الإختراع اللي فتون كانت بتحلم بيه. وأنه جهاز يقدر يتم فيه التواصل مع الكفيف والابكم والاصم. ويقدروا يتواصلوا مع بعض زينا بالظبط. الحمدلله الجهاز اتصمم واخد براءة اختراع. وسماه “آمان” والافتتاح كمان أسبوع مع المستشفى.
مريم : بضحكه كلها آمل وتفائل. بجد انهردا أحلا عيد واجمل عيله. واحسن خبر. ربنا يجازيك خير يا آدم.
آدم : باس جبينها وبص في عينيها وقال.. كل سنه وانتي جنتي.يا اميرتي.
مريم : بتنهيدة حب. كل سنه وانت نعيمي. يا امبراطور حياتي.!!
النهايه.
مريم نصار
==========================
تمت
تم نسخ الرابط